GŁÓWKI CIĘGIEŁ TSM
GŁÓWKI CIĘGIEŁ TSF
ŁOŻYSKO PRZEGUBOWE GE
GŁÓWKI CIĘGIEŁ DIN
ŁOŻYSKO PRZEGUBOWE GEG
KOŃCÓWKA DRĄŻKA SQ
GŁÓWKI CIĘGIEŁ SA
ŁOŻYSKO PRZEGUBOWE SSR
GŁÓWKI CIĘGIEŁ SI
ŁOŻYSKO PRZEGUBOWE GEEW
KOŃCÓWKA DRĄŻKA SQZ
GŁÓWKI CIĘGIEŁ TPN
ŁOŻYSKO PRZEGUBOWE TAC
KOŃCÓWKA DRĄŻKA SQL
ŁOŻYSKO PRZEGUBOWE GEK
GŁÓWKI CIĘGIEŁ PHS
ŁOŻYSKO PRZEGUBOWE GEZ
ŁOŻYSKO PRZEGUBOWE GEEM
GŁÓWKI CIĘGIEŁ TAPR
ŁOŻYSKO PRZEGUBOWE GAC
ŁOŻYSKO PRZEGUBOWE GX
OTHER ROD ENDS
USZCZELKA O-RING
SIMMERING
USZCZELNIENIE HYDRAULICZNE
USZCZELKA V-RING
USZCZELKA X-RING
PODKŁADKA USZCZELNIAJĄCA
USZCZELNIENIA ZGARNIAJĄCE
USZCZELKA SZNUROWA
USZCZELNIENIE EC VK
USZCZELNIENIE NILOS
INNE USZCZELNIENIA
USZCZELNIENIA TŁOKOWE
USZCZELNIENIE PNEUMATYCZNE
ASORTYMENT USZCZELEK
USZCZELNIENIE SAMOCHODOWE
USZCZELKA PTFE
PODKŁADKA OPOROWA
PODKŁADKA ZABEZPIECZAJĄCA
PODKŁADKA SPRĘŻYNUJĄCA FALISTA
PODKŁADKA FALISTA – TYP ŚCISKANY
SPRĘŻYNA NACISKOWA WIELOFALOWA
PODKŁADKA FALISTA Z NAKŁADANIEM
ZAKRZYWIONA PODKŁADKA SPRĘŻYNUJĄCA
SPRĘŻYNA TALERZOWA DIN 2093
PODKŁADKA SPRĘŻYNUJĄCA PALCOWA
PODKŁADKA BELLEVILLE
PODKŁADKA SPRĘŻYNUJĄCA FALISTA DZIELONA
SPREZYNY FALISTE DRUT OKRAGLY
SPRĘŻYNA TALERZOWA ZE STALI NIERDZEWNEJ
KOŁO ŁAŃCUCHOWE POJEDYNCZE
KOŁO ŁAŃCUCHOWE PODWÓJNE
KOŁO ŁAŃCUCHOWE POTRÓJNE
KOŁO ŁAŃCUCHOWE NAPINAJĄCE
Koło zębate to element mechaniczny służący do przekazywania ruchu i momentu obrotowego. Jest to najczęściej mniejsze z dwóch współpracujących ze sobą kół zębatych w układzie napędowym.
Składa się z dwóch głównych części :
Zębów, które zazębiają się z drugim elementem (innym kołem zębatym, łańcuchem lub listwą zębatą)
Korpusu, który stanowi bazę i jest wykonany z wytrzymałego materiału, zdolnego do przenoszenia dużych sił
Koła zębate umożliwiają przekazywanie ruchu obrotowego lub przekształcenie go w ruch liniowy, zapewniając jednocześnie wysoką precyzję działania.
Koła zębate są niezwykle skuteczne w przekazywaniu mocy i ruchu :
Zapewniają dokładną synchronizację i kontrolę nad ruchem
Mogą przenosić duże obciążenia
Są wydajniejsze niż pasy czy łańcuchy przy stałym przełożeniu
Znajdują zastosowanie w wielu branżach : motoryzacji, przemyśle, rolnictwie, systemach dźwigowych
Dla zachowania sprawności wymagają jednak regularnej konserwacji : smarowania, kontroli zużycia zębów i właściwego ustawienia osi zazębienia.
Koła zębate są powszechnie wykorzystywane w :
Samochodach, motocyklach, rowerach – zmiana biegów, optymalizacja mocy
Systemach dźwigowych – wciągarki, dźwigi, windy (w połączeniu z listwą zębatą)
Przekładniach maszyn przemysłowych – do sterowania momentem, obrotami i rozdziału sił
Koło zębate może również służyć do synchronizacji ruchu między kilkoma wałami lub do zmiany prędkości i momentu obrotowego w układzie napędowym.
Na rynku dostępne są różne warianty tych elementów :
Najczęściej spotykany typ – posiada jeden rząd zębów i zazębia się z jednym kołem, łańcuchem lub listwą. Idealne do standardowych układów przekładni o stałym przełożeniu.
Posiada dwa rzędy zębów, dzięki czemu może współpracować jednocześnie z dwoma równoległymi elementami (np. łańcuchami). Zapewnia większą elastyczność i sprawność w bardziej złożonych systemach maszyn przemysłowych.
Najrzadszy wariant, wyposażony w trzy rzędy zębów. Stosowany w aplikacjach przemysłowych o wysokich wymaganiach, gdzie konieczna jest synchronizacja wielu ruchów lub rozdział dużego obciążenia na kilka punktów kontaktu.
Dobór zależy od :
Potrzebnej mocy do przeniesienia
Rodzaju układu (pojedynczy, podwójny, potrójny)
Liczby zębów (np. 12, 17, 25 – wpływa na prędkość obrotową i rozkład sił)
Warunków pracy – obciążenie, prędkość, typ smarowania
Im większa liczba zębów, tym wyższa prędkość, ale mniejsza siła na zębie. Mniej zębów oznacza większe obciążenie na pojedynczy punkt styku.