Wymiary
Marki
Dostępność

Potrzebują państwo pomocy lub porady?

+33.359.36.04.90

Jutro w domu? To możliwe

logo_delivery_RGB

Gwarantowana dostawa w ciągu 24 godzin

Czym jest łożysko wałeczkowe ?

Podobnie jak łożysko kulkowe, łożysko wałeczkowe cylindryczne to element mechaniczny umożliwiający obrót jednej części względem drugiej wokół określonej osi. Różnica polega na tym, że zamiast kulek, wykorzystuje ono wałeczki. Dzięki zwiększonej powierzchni styku, wałeczki oferują większą nośność promieniową, co jest istotne w aplikacjach, gdzie kluczowe znaczenie ma prowadzenie i odporność na zużycie.

Łożyska wałeczkowe są odporne na korozję, mogą pracować przy niskich prędkościach z odpowiednim smarowaniem i są szeroko stosowane w maszynach przemysłowych oraz zespołach łożyskowych.

Charakterystyka łożysk wałeczkowych cylindrycznych

  • Budowa : składają się z dwóch pierścieni (wewnętrznego i zewnętrznego) oraz szeregu wałeczków cylindrycznych. Pierścienie wykonuje się zazwyczaj ze stali, natomiast wałeczki – ze stali lub ceramiki, co zapewnia wysoką odporność na zużycie i korozję.

  • Działanie : wałeczki obracają się swobodnie pomiędzy pierścieniami. Zabezpieczenia w pierścieniach (tzw. barki) prowadzą wałeczki i utrzymują je w odpowiedniej pozycji.

  • Nośność : zależy od średnicy pierścieni oraz liczby i średnicy wałeczków. Dzięki konstrukcji zapewniają bardzo wysoką nośność promieniową, idealną do zastosowań przemysłowych.

  • Typy : dostępne są wersje jedno- i dwurzędowe. Łożyska dwurzędowe przeznaczone są do jeszcze wyższych obciążeń. Każdy typ został zaprojektowany z myślą o konkretnych wymaganiach eksploatacyjnych.

  • Koszyk : utrzymuje wałeczki w odpowiednim położeniu, zapobiegając ich kontaktowi. Koszyki mogą być stalowe, mosiężne, z poliamidu lub brązu samosmarującego – wybór zależy od aplikacji.

Typy łożysk wałeczkowych

W zależności od konstrukcji i funkcji wyróżniamy m.in. :

  • NU – z pierścieniem zewnętrznym z barkami i pierścieniem wewnętrznym bez barków,

  • N – pierścień wewnętrzny z barkami, pierścień zewnętrzny bez barków,

  • NJ – pierścień zewnętrzny z barkami, pierścień wewnętrzny z jednym barkiem (umożliwia pozycjonowanie w jednym kierunku),

  • NUP – pierścień zewnętrzny z barkami, pierścień wewnętrzny z jednym barkiem i dodatkową podkładką.

Dostępne są również :

  • łożyska stożkowe (do obciążeń złożonych),

  • łożyska igiełkowe (kompaktowe, do małych przestrzeni montażowych).

Niektóre modele nie posiadają pierścieni – wówczas bieżnie obrabia się bezpośrednio na wale lub w obudowie, podobnie jak w przypadku insertów. Należy pamiętać, że łożyska bez pierścieni nie nadają się do pracy przy wysokich prędkościach.

Materiały i konstrukcja

  • pierścienie – najczęściej ze stali łożyskowej,

  • wałeczki – stalowe lub ceramiczne,

  • koszyki – stalowe, mosiężne, poliamidowe lub z brązu.

Odpowiedni dobór materiału wpływa na trwałość i efektywność łożyska – szczególnie przy niskich prędkościach lub wymagających warunkach.

Jak dobrać łożysko wałeczkowe ?

Aby dobrać właściwy model :

  • zdemontuj stary element i odczytaj oznaczenie,

  • jeśli oznaczenie jest nieczytelne, zmierz średnicę wewnętrzną, zewnętrzną oraz szerokość suwmiarką,

  • jeśli masz wątpliwości – skontaktuj się z nami. Nasz zespół przygotuje indywidualną ofertę i pomoże dobrać odpowiedni produkt.

Zamów łożyska wałeczkowe w 123Lozysko

W 123Lozysko oferujemy szeroki wybór łożysk wałeczkowych cylindrycznych, w różnych rozmiarach i wariantach, od producentów takich jak : TIMKEN, SKF, NTN, SNR, JTEKT i inni.

Oferujemy również :

  • łożyska stożkowe,

  • łożyska baryłkowe,

  • łożyska wzdłużne wałeczkowe,

  • koszyki wałeczkowe.

Nasz dział obsługi klienta jest zawsze do dyspozycji, służąc pomocą przy doborze i ekspresową realizacją zamówień – także w przypadku awarii lub nagłych potrzeb.